۵ دی ۱۳۹۰

پنجم دي ماه، سالروز درگذشت اشوزرتشت اسپنتمان، پیامبری که هیچ گاه دروغ نگفت

امروز  ٥ دي‌ماه،   سال‌روز درگذشت اشوزرتشت اسپنتمان است، بزرگ ‌پيام‌آوري كه بنابر گواهي دوست و دشمن، تاريخ يكتاپرستي در جهان با او، آموزه‌ها و دريافت‌هايش، آغاز مي‌شود.
برپايه‌ي آن‌چه در «يادگار زريران»، يادگاري حماسي از روزگار اشكانيان و كتاب «زاداسپرم» آمده، اشوزرتشت و شماري از يارانش در اين روز در آتشكده‌ي بلخ به دست تورانيان كشته شدند. هزاره‌هاست كه از اين رخداد مي‌گذرد و بي‌گمان بايد بود بر گذر زمان. اما آن‌چه در اين ميانه، بوده، هست و خواهد بود و ياد اشوزرتشت و نامش را تاكنون ماندگار كرده، پيامي است كه براي جهانيان داشت. اشوزرتشت از خدايي گفت كه يكتا بود و بي‌همتا، هستي‌بخش و دانا. خدايي كه اهورامزدا مي‌ناميدش. اهورامزدايي كه در خرد خود، جهان را آفريد و آفرينش را هنجار داد. سرور دانايي كه همه‌ي آفريدگان را به نيروي دانايي و كارداني خود مي‌آفريند، نگاه مي‌‌دارد و به هنجار مي‌رساند؛ خداوند جان و خرد.
اشوزرتشت از راه خرد، با انديشه‌ي نيك، اهورامزدا را شناخت و از راه خرد، مردم را به همكاري و همگامي با اهورامزدا، فراخواند، همگامي با قانون «اشا» و هنجاري كه اهورامزدا آفريد: اينك سخن مي‌‌دارم، براي شما اي خواستاران، و براي شما اي دانايان، از دو نهاده‌ي بزرگ. و مي‌ستايم اهورا و انديشه‌ي نيك را،‌ و دانش نيك و آيين راستي را، تا فروغ و روشنايي را دريابيد، و به رسايي و شادماني برسيد
به نقل از ویکیپدیای فارسی - تاریخ ایران کهن
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ